Sluiten Markenheem@home CliëntenPortaal

Veelgestelde vragen medewerkers

Meer informatie over de Teststraat

Moet je binnen 72 uur na het ontstaan van de klachten werken dan laat je je testen via de teststraat van Azora/Markenheem. (Overige medewerkers testen via de GGD. Bij klachten van hoesten en/of onbeschermd contact met een COVID-19 besmet persoon naast het testen via de teststraat tevens laten testen via de GGD.)

Bekijk hier de poster

Aanvraagformulier COVID-19 test medewerkers Azora en Markenheem 

Mondneusmasker instructie medewerkers

Basisregels

Vanaf 1 juni moet iedereen met één of meer van de volgende klachten thuisblijven en zich laten testen:

  • verkoudheidsklachten zoals neusverkouden, loopneus, niezen, keelpijn
  • hoesten
  • benauwdheid
  • verhoging of koorts
  • plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Medewerkers, vrijwilligers en bezoekers blijven bij klachten thuis in quarantaine in afwachting van de uitslag van de test. Medewerkers, vrijwilligers en bezoekers blijven ook thuis 10 dagen in quarantaine bij besmetting met COVID-19 van huisgenoot (positief getest). Een zorgmedewerker (zelf geen klachten) met een huisgenoot, die luchtwegklachten, koorts en/of benauwdheid heeft (testuitslag nog niet bekend), mag alleen werken als de continuïteit  van zorg in het geding komt en dan alleen met altijd/voortdurend dragen van een chirurgisch medisch mondneusmasker en dragen van handschoenen bij persoonlijke verzorging of lichamelijk onderzoek (zie verder hoofdstuk medewerkers). Ook cliënten gaan bij klachten in quarantaine in afwachting van de testuitslag of in isolatie bij sterke verdenking op besmetting (zie verder hoofdstuk cliënten met klachten). Cliënten die nauw contact hebben gehad met een persoon met bewezen COVID-19 besmetting gaan 10 dagen in quarantaine. Bij nauw contact van een cliënt met een persoon met COVID-achtige klachten gaat de cliënt in quarantaine in afwachting van de uitslag van de test.

Algemene maatregelen

  • Handen regelmatig wassen (handen wassen even effectief als alcohol)
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Houd zoveel mogelijk 1,5 m afstand
  • Vermijd druktes; ontvang thuis maximaal 2 personen van een ander huishouden (exclusief kinderen tot 12 jaar); kom buiten met niet meer dan 2 personen bij elkaar
  • Draag in publieke binnenruimtes zoals (winkels, bibliotheek, museum enz) mondkapjes.
  • Alle medewerkers en stagiaires dragen een chirurgisch mondneusmasker type IIR, tenzij je zit op 1,5 meter afstand van elkaar. Er worden geen eigen mondneusmaskers en face shields gebruikt.
  • Medewerkers wordt geadviseerd de app Coronamelder te downloaden. Bij melding van contact met besmet persoon volgt bron-en contactonderzoek.

Preventief dragen van mondneusmasker

Alle medewerkers dragen een chirurgisch medisch mondneusmasker, tenzij je zit op 1,5 meter afstand van elkaar. Er worden geen eigen mondneusmaskers en face shields gebruikt. Tijdens de ochtend –en avondzorg kan het mondneusmasker bij alle te verzorgen cliënten gedragen worden (max 3 uur achter elkaar). Bij bijeenkomsten/overleggen > 2 personen wordt ook mondneusmasker gedragen. Bijeenkomsten > 2 personen vinden alleen plaats in urgente situaties. Deze bijeenkomsten dienen vooraf te worden voorgelegd ter besluitvorming aan het corona crisisteam.

Contacten medewerkers privé

Medewerkers wordt gevraagd om in de privé sfeer de drukte zoveel mogelijk te vermijden om besmetting te voorkomen. Er wordt dringend geadviseerd om in de privé sfeer geen verjaardagen/feestjes te organiseren/bezoeken met > 2 personen.

Binnenlandse en buitenlandse reizen medewerkers

Alle buitenlandse reizen zijn voor alle Nederlanders ten strengste afgeraden tot medio januari 2021.

Vakantiebestemming met code oranje
Medewerkers mogen niet naar vakantiebestemming met code oranje afreizen; indien ze dit wel doen dan geldt 10 dagen in quarantaine bij thuiskomst op eigen kosten (vakantiedagen opnemen). Als de medewerker de keuze maakt om bij ingaan van code oranje in het gebied te blijven, zijn deze dagen voor eigen rekening.

Vakantiebestemming met code geel naar oranje tijdens vakantie
– 10 dagen quarantaine bij thuiskomst, in overleg met leidinggevende bepalen op welke manier bijvoorbeeld:

  • Vakantiedagen opnemen
  • Plusuren opnemen
  • Indien mogelijk: op een later moment contracturen inplannen
  • Indien mogelijk: thuiswerken

– Testen bij klachten

Verplichte quarantaine / geen repatriëring vakantiebestemming
– Als je niet ziek bent, maar je moet langer op je vakantiebestemming verblijven in verband met quarantaine uit voorzorg en/of er is geen repatriëring mogelijk, dan overleg je met je leiding­gevende op welke manier je dit oplost. Bijvoorbeeld door:

  • Vakantiedagen op te nemen
  • Plusuren op te nemen
  • Indien mogelijk: op een later moment contracturen in te plannen

– Bij thuiskomst klachten -> testen

Op de website van ANWB (anwb.nl) staat informatie over de reisadviezen per land/regio. De app van het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt gehanteerd voor de kleurcodes van landen.

Bij hoge uitzondering en alleen als de zorgcontinuïteit in het geding komt (ter beoordeling aan manager), mag de zorgmedewerker werken op voorwaarde dat de medewerker geen klachten heeft en tijdens het werk altijd een chirurgisch medisch mondneusmasker draagt en handschoenen bij persoonlijke verzorging.

Gebruik PBM bij hoestende/niezende cliënt?

In contacten met hoestende /niezende cliënten wordt altijd gebruik gemaakt van PBM. PBM bestaat uit tenminste een chirurgisch medisch mondneusmasker en wegwerphandschoenen bij mogelijk contact met lichaamsvloeistoffen. Mondmaskers kunnen 3 uur gedragen worden (bij verschillende cliënten). Handschoenen moeten per cliënt gewisseld worden.  Probeer bij dragen van mondmasker niet aan je gezicht te zitten (> verspreiding van virus)

Heeft de medewerker vakantie of vrije dagen gepland?

Het advies om als medewerker gewoon de vrije dagen op te nemen en dit af te stemmen met zijn / haar leidinggevende. Vakanties kunnen doorgaan en hoeven niet ingetrokken te worden mits er geen calamiteit uitbreekt. Dit is ook belangrijk voor de continuïteit van het werk van de medewerker; we moeten dit met elkaar nog even volhouden en dan is ook belangrijk dat medewerkers rust nemen wanneer dit kan.

Medewerkers met klachten

Klachten bij COVID besmetting kunnen zeer divers zijn:

  • (neus)verkoudheid, hoesten of keelpijn
  • Benauwdheid/kortademigheid
  • Verhoging of koorts
  • Verlies van smaak of reuk
  • Spierpijnen
  • Moeheid/energieverlies

Medewerkers blijven thuis als er klachten zijn en melden zich gelijk aan voor een test in teststraat van Azora/Markenheem als ze binnen 72 uur moeten werken (zie protocol testen medewerkers Azora en Markenheem) in de directe zorgverlening. Overige medewerkers laten zich testen via de GGD.

Positief geteste medewerker met klachten

Medewerkers die positief getest zijn op COVID 19 blijven thuis in quarantaine.
Indien medewerker positief getest is in teststraat van Azora/Markenheem meldt de arts dit aan GGD en het medisch secretariaat dit aan betrokken teammanager of regiomanager en buiten kantooruren aan dienstdoend MT lid.

Zorgmedewerkers met bewezen COVID-19 kunnen weer aan het werk:
– Tenminste 24 uur symptoomvrij * EN
– 48 uur koortsvrij (< 38 graden, zonder koorts remmende medicatie) EN
– Minimaal 7 dagen na de start symptomen(= 1e ziektedag of bij onbekende 1e ziektedag datum van test)

Bij aanhoudende hoestklachten: > 14 dagen na eerste ziektedag en 48 uur klinische verbetering (minder klachten, minder ziek)

*Symptoomvrij bij COVID19 houdt in: geen koorts, geen diarree, geen spierpijn, geen keelpijn, geen benauwdheid, geen neusverkoudheid. Moeheid, geen reuk of smaak spelen geen rol bij de definitie van symptoomvrij.
Symptomen zoals door medewerker herkenbaar bij hooikoorts, astma/COPD, chronische hoest vallen niet onder symptomen van COVID-19.

Bij hoesten/niezen gebruik van chirurgisch medisch mondneusmasker en wegwerphandschoenen bij mogelijk contact met lichaamsvloeistoffen.

Positief geteste medewerker zonder klachten

Een medewerker die op het moment van testen geen klachten heeft blijft in ieder geval tot 72 uur na testafname thuis in quarantaine. Ook de huisgenoten en de nauwe contacten gaan in quarantaine. Indien na 72 uur nog klachtenvrij mag de quarantaine van de medewerker (en huisgenoten en overige nauwe contacten ) worden opgeheven. Als de medewerker in deze 72 uur toch klachten ontwikkelt is het beleid als bij een positief geteste medewerker met klachten (zie boven). De betreffende medewerker is dan in de pre-symptomatische fase getest.

Bron- en contactonderzoek bij positief geteste medewerker

Bij een bevestigde medewerker met COVID-19 moet bron-en contactonderzoek plaats vinden. De locatie is in ieder geval bij testen in eigen teststraat verantwoordelijk voor intern onderzoek en GGD voor bron-en contactonderzoek extern. Contacten worden onderscheiden in nauwe contacten (= contacten > 15 minuten op afstand < 1,5 m) en overige niet nauwe contacten (= korter dan 15 minuten of op meer dan 1,5 m afstand). Het is daarbij van belang of in het contact op de correcte wijze wel/niet beschermende middelen zijn gedragen (minimaal chirurgisch mondneusmasker type IIR). Contactonderzoek richt zich op de nauwe contacten, waarbij naar contacten in de besmettelijke periode van de cliënt gekeken moet worden.De besmettelijke periode begint 2 dagen voor de start van de klachten en eindigt als de cliënt 24 uur klachtenvrij is en minimaal 7 dagen na start van de symptomen. Bij asymptomatische infecties wordt tot 2 dagen voor de test teruggekeken naar contacten. Zie verder protocol bron-en contactonderzoek COVID-19 van RIVM: https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco

Negatief geteste medewerker met klachten

Medewerkers met klachten van hoesten/niezen die negatief getest zijn kunnen bij niet ernstig ziek zijn aan het werk met gebruik van chirurgisch mondneusmasker en wegwerphandschoenen (in combinatie met halterschort) bij mogelijk contact met lichaamsvloeistoffen.Bij hoesten/niezen gebruik van chirurgisch mondneusmasker en wegwerphandschoenen bij mogelijk contact met lichaamsvloeistoffen.

Medewerkers die in (onbeschermd) contact geweest zijn met (mogelijk) COVID-19 besmet persoon op werk of privé

Zorgmedewerkers die adequaat volledige PBM hebben gebruikt tijdens contact met besmette cliënt worden niet als contact geïncludeerd in het contactonderzoek.

Een medewerker die een nauw (< 1,5 m en > 15 min) of direct fysiek contact heeft gehad met COVID-19 besmet persoon (cliënt, huisgenoot, collega) zonder beschermende middelen blijft 10 dagen thuis in quarantaine en probeert zijn/haar diensten te ruilen. Indien mogelijk thuis werken. Gedurende deze 10 dagen alert zijn op, klachten. Bij klachten direct testen.

Medewerkers die na een nauw onbeschermd contact in quarantaine zijn gegaan en na 5 dagen nog geen klachten hebben kunnen vanaf 01-12-2020 getest worden (PCR test via GGD). Indien de test negatief is kan de medewerker uit quarantaine

Bij uitzondering en alleen als de zorgcontinuïteit in het geding komt (ter beoordeling aan regiomanager), mag de zorgmedewerker werken op voorwaarde dat de medewerker geen klachten heeft en tijdens het werk altijd een chirurgisch mondneusmasker draagt en handschoenen bij persoonlijke verzorging.Een medewerker die een niet- nauw contact (> 1,5 m) heeft gehad met een COVID besmet persoon kan werken, maar draagt in periode van incubatie (10 dagen na laatste contact) een chirurgisch medisch mondneusmasker en gebruikt handschoenen (in combinatie met halterschort) bij mogelijk contact met lichaamsvloeistoffen. Indien mogelijk thuis werken. Een medewerker die in de 2e lijn mogelijk in aanraking is geweest met COVID-19 (voorbeeld: huisgenoot, die zelf geen klachten heeft, heeft nauw contact gehad met COVID-19 besmet persoon) kan aan het werk, maar draagt uit voorzorg bij contacten < 1,5 m en> 15 min een chirurgisch medisch mondneusmasker. Indien mogelijk thuis werken. Bij klachten blijft de medewerker direct thuis en neemt contact op met de leidinggevende om het afnemen van een test te regelen (zie procedure)

Kwetsbare medewerkers

Medewerkers zijn kwetsbaar als er sprake is van verhoogde kans op ernstig beloop. Dit geldt bij ontregelde/slecht ingestelde medewerkers (leeftijd < 70 jaar)  met betrekking tot onderliggend lijden:

  • Chronische afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen en/of
  • Chronische hartaandoeningen en/of
  • Diabetes mellitus en/of
  • Ernstige nieraandoeningen en/of
  • Verminderde weerstand tegen infecties en/of
  • Onbehandelde HIV infectie

Kwetsbare medewerkers met (nieuwe)klachten van de luchtwegen (hoesten, benauwdheid al dan niet met koorts) of andere mogelijke COVID klachten blijven thuis. Testen na 24 uur klachten.

Na 1 dag klachtenvrij neemt de kwetsbare medewerker contact op met leidinggevende over hervatten van de werkzaamheden.

Zwangere medewerker

Zwangere medewerkers werkzaam in de intramurale setting zijn, wanneer zij zich adequaat en geheel volgens de gangbare procedures kunnen beschermen, in principe inzetbaar in alle werkzaamheden, ook rond COVID-19 (bewezen/verdachte) patiënten. Dit in goed overleg met de leidinggevende en na afweging van andere mogelijke factoren die een rol kunnen spelen.

In overleg met leidinggevende kan een individuele risico-inschatting en maatwerk nodig zijn.

Zwangere medewerkers werkzaam in de extramurale setting:

< 28 weken: binnen deze termijn geldt dat in goed overleg met de leidinggevende en in lijn met de bestaande hygiëne richtlijnen, protocollen en procedures geldend voor die beroepen/werkzaamheden de normale werkzaamheden kunnen worden verricht.

>28 weken: vanaf het 3e trimester geldt dat wanneer zwangere werknemers niet kunnen voldoen aan de ingestelde preventie maatregelen zoals afstand houden van < 1,5 m bij COVID-19 verdachte personen (neusverkouden of hoesten of koorts) of bij COVID-19- bevestigde personen, zij passende werkzaamheden aangeboden krijgen, waarbij deze afstand wel gewaarborgd kan worden.

Medewerkers met kwetsbare partners

De leidinggevende kan met medewerkers met kwetsbare partners, voor wie ze mantelzorger zijn, individuele afspraken maken.

Bezoeken medewerkers aan bedrijfsarts

De bezoeken van medewerkers aan bedrijfsarts vinden plaats op externe locatie (staat in uitnodiging) met inachtneming van 1,5 m afstand.

Mentale ondersteuning medewerkers

Voor medewerkers die behoefte voelen aan mentale ondersteuning is ondersteuning beschikbaar van een psycholoog of maatschappelijk werkende van Azora/Markenheem middels telefonische hulplijn (Corona luisterlijn) via medisch secretariaat: 0315-338164

Scholingen medewerkers en vrijwilligers

Vanaf 19-11-2020 kunnen live scholingen bijgewoond worden met maximaal 4 medewerkers (van dezelfde locatie) met inachtneming van de 1,5 meter afstand en met mondneusmasker. Er wordt gekeken worden naar mogelijkheden om digitaal scholingen te organiseren en te volgen. Uitzonderingen worden ter besluitvorming aan het corona crisisteam voorgelegd.

Bijeenkomsten medewerkers, vrijwilligers

Bijeenkomsten (vergaderingen enz) met > 4 personen vinden zoveel mogelijk digitaal plaats. Indien om dringende redenen (zorg continuïteit) toch live bijeenkomsten > 4 personen nodig zijn wordt dit voorgelegd ter besluitvorming aan het corona crisisteam en gelden de volgende voorwaarden:

  • Beperk het aantal deelnemers aan de bijeenkomst tot hoogst noodzakelijke (voorbeeld MDO)
  • Deelnemers aan de live bijeenkomsten dienen geen klachten te hebben die mogelijk wijzen op besmetting of < 10 dagen geleden onbeschermd contact hebben gehad met een persoon met bewezen COVID 19 besmetting.
  • Tijdens de bijeenkomst > 1,5 m afstand houden van elkaar
  • Deelnemers aan de live bijeenkomst dragen een chirurgisch mondneusmasker.

Bezoeken medewerkers andere locaties

Wondverpleegkundigen, medewerkers VTH team, coördinerend verpleegkundigen kleinere locaties, artsen/verpleegkundig specialisten kunnen gezien de aard van hun werkzaamheden op meerdere locaties komen per dag (beperken waar mogelijk) De zorgmedewerker in de thuiszorg kan op locatie komen voor aanvang en na einde van de route, waarbij 1,5 m afstand gehouden moet worden en mondneusmasker gedragen wordt. Setje met beschermende middelen kunnen voor en na een route opgehaald/teruggebracht worden. Wijkverpleegkundigen gebruiken zoveel mogelijk eigen ingang en eigen werkplek op een locatie.

Wat als de medewerker niet naar zijn/haar werk wil komen, omdat hij/zij bang is besmet te raken?

Angst van medewerkers is begrijpelijk, maar geen gegronde reden om niet naar het werk te komen. Wanneer dit speelt stemt de leidinggevende af met Mariska Roording (HRM).

Wat als de medewerker een ziek kind of familielid moet verzorgen?

Als de medewerker de noodzakelijke verzorging op zich moet nemen bij ziekte van een persoon als omschreven in de Wet Arbeid & Zorg (familieleden etc.) zijn de bij ons (CAO VVT/ Wet) geldende regels met betrekking tot (kortdurend) zorgverlof van toepassing. Neem contact op met HRM/personeelsadviseurs om de mogelijkheden te bespreken.

Wat als de medewerker vragen heeft over zijn / haar gezondheid?

Medewerkers kunnen de vraag en hun telefoonnummer mailen aan Mariska Roording op m.roording@markenheem.nl zodat zij de medewerker kan terugbellen en/of mailen.

Medewerkers niet direct werkzaam in de zorg

Medewerkers niet direct werkzaam in de zorg (administratief personeel, P&O, ICT) werken in overleg met hun leidinggevende zoveel mogelijk thuis (indien haalbaar). Indien werkzaam op locatie of Centraal Bureau dragen zij ook een mondneusmasker, tenzij je zit op 1,5 meter afstand van elkaar.

Stages

 Stagiaires zijn welkom op de locaties. Stagiaires die tevens een contract als medewerker hebben werken per dag op 1 locatie.
Opleiding heeft de eerste prioriteit; stagecontract gaat voor. Er kunnen geen snuffelstages meer plaats vinden.

Wijkverpleging & WMO

Elke zorgmedewerker in de thuiszorg/WMO draagt bij de directe zorgverlening dan wel huishoudelijke zorg een chirurgisch medisch mondneusmasker, tenzij je zit op een afstand van 1.5 meter van elkaar. Mondneusmasker kan ca 3 uur gedragen worden (is niet cliëntgebonden). Een verzadigd (gedragen) mondneusmasker kan bij de cliënt in de afvalbak gedaan worden, waarbij mondneusmasker niet wordt vastgepakt aan voor- of achterkant. Elke zorgmedewerker in de thuiszorg/WMO draagt op indicatie handschoenen (bij contact met lichaamsvloeistoffen). Daarnaast haalt elke zorgmedewerker voor aanvang van zijn/haar route een setje beschermende materialen op bij de locatie. Aan eind van de route brengt de zorgmedewerker het setje beschermende materialen terug op de locatie. Wijkverpleging heeft beschikking over keukenrol om handen af te drogen.

Testen medewerkers via GGD

Het test beleid is landelijk aangepast. Met ingang van 1 juni 2020 worden alle medewerkers met symptomen van COVID-19 (vooral hoesten en/of neusverkouden en/of koorts) getest. Soms kan er sprake zijn van aspecifieke verschijnselen zoals moeheid, spierpijnen, verlies reuk of smaak. Een negatieve test zegt alleen iets over de ziekte status op moment van testen en niets over de toekomst!

Wanneer testen?
Medewerkers van Markenheem worden bij symptomen van COVID-19 (vooral hoesten en/of neusverkouden en/of koorts) getest. Soms kan er sprake zijn van aspecifieke verschijnselen zoals moeheid, spierpijnen, verlies reuk of smaak.

Aanmelden medewerkers
Indien de medewerker aan corona gerelateerde klachten heeft dan meldt de medewerker dit bij zijn/haar leidinggevende en meldt zich ziek. De medewerker informeert, voordat de medewerker zelf de test gaat aanvragen, de leidinggevende.

Wie doet de aanvraag voor de test?
De medewerker vraagt zelf de test aan bij de GGD. Om een testafspraak te maken is vanaf 1 juni 2020 onderstaand landelijk gratis telefoonnummer beschikbaar: 0800 – 1202. Meld bij aanvraag test bij GGD (0800-1202) dat je zorgmedewerker bent. Dit nummer is zeven dagen per week, van 08.00 uur tot 20.00 uur bereikbaar om een afspraak te maken bij een testlocatie in de buurt.

Gelijk testen bij klachten, ook al is er alleen maar sprake van neusverkoudheid of een beetje keelpijn. Je kunt zelf een test bij de GGD aanvragen via telefoonnummer 0800-1202.

Online kan een testafspraak gemaakt worden via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/afspraak-maken Om een afspraak te maken heb je je DigiD nodig. Op basis van de ingevoerde postcode toont het systeem testlocaties en beschikbare tijdstippen. Na de keuze volgt een afspraakbevestiging per e-mail en sms. Als de uitslag bekend is, wordt per dit per e-mail gemeld. Het inzien van de uitslag kan weer via de coronatest website door in te loggen met je DigiD. Positieve testuitslagen worden nog steeds uitsluitend telefonisch doorgegeven door de GGD.

Voordeel van het online aanvragen is dat je zelf de uitslag kunt inzien en niet hoeft te wachten op een telefoontje van de GGD. Positieve uitslagen worden altijd telefonisch doorgegeven door de GGD.

Bij het maken van de afspraak wordt het BSN-nummer van de medewerker gevraagd ter identificatie. De medewerker krijgt dan de tijd en plaats waarop de test wordt afgenomen. Het streven is om de test zo snel mogelijk af te nemen, in principe de volgende dag.

Wie voert de test uit?
GGD Noord- en Oost-Gelderland. Tot 16 augustus 2020 wordt getest op maandag tot en met zaterdag, niet op zon- en feestdagen. Met ingang van 16 augustus wordt ook op zondag getest.

Testlocatie regio Markenheem: Zelhem. Adres krijg je door van de GGD.
De medewerker komt idealiter alleen in eigen auto (zonder passagier). De medewerker wordt vanuit de auto bemonsterd.

Uitslag van de test
Zowel bij negatieve als positieve uitslag wordt de medewerker binnen 48 uur gebeld over de uitslag door de GGD. Als er sprake is van een besmetting met corona belt de regionale GGD en start het bron- en contactonderzoek.

De medewerker informeert zelf direct de leidinggevende over de testuitslag.

  • Test negatief: Aan het werk bij niet ziek zijn (kunnen werken ondanks eventueel aanwezige klachten). Bij klachten van hoesten /niezen: beschermende maatregelen in de vorm van mondneusmasker (3-4 uur te dragen) en cliëntgebonden handschoenen indien er mogelijk contact is met lichaamsvloeistoffen (in combinatie met halterschort).

Bij besmette cliënten alle persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken (masker, schort, handschoenen en spatbril)

Test positief
Thuis blijven en maatregelen nemen in het huishouden zoals beschreven in informatiemateriaal van GGD. Zorgmedewerkers met bewezen COVID-19 kunnen weer aan het werk:

  • Tenminste 24 uur symptoomvrij * EN
  • 48 uur koortsvrij (< 38 graden, zonder koorts remmende medicatie) EN
  • Minimaal 7 dagen na de start symptomen(= 1e ziektedag of bij onbekende 1e ziektedag datum van test)

Bij aanhoudende hoestklachten: > 14 dagen na eerste ziektedag EN 48 uur klinische verbetering (minder klachten, minder ziek).

  • Symptoomvrij bij COVID19 houdt in: geen koorts, geen diarree, geen spierpijn, geen keelpijn, geen benauwdheid, geen neusverkoudheid. Moeheid, geen reuk of smaak spelen geen rol bij de definitie van symptoomvrij.
  • Symptomen zoals door medewerker herkenbaar bij hooikoorts, astma/COPD, chronische hoest vallen niet onder symptomen van COVID-19.

Ziekmelding
Afhankelijk van de test uitslag en de mogelijk werk gerelateerde afspraken wordt de medewerker door de leidinggevende, al dan niet, ziek gemeld.

Hervatten
Alvorens de medewerker gaat hervatten in het werk is er contact tussen de medewerker en de leidinggevende.

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) en andere hulpmiddelen

Mondneusmaskers worden door medewerkers gebruikt bij:
1.In de directe zorgverlening en bij verplaatsingen tussen ruimtes binnen alle gebouwen van Markenheem, als ook tijdens live bijeenkomsten > 2 personen, als ook in ruimtes met andere mensen waarbij afstand houden > 1,5 m niet haalbaar is (bv teampost)

2. Medewerker met huisgenoot met luchtwegklachten en koorts en/of benauwdheid, bij wie testuitslag nog niet bekend is of met positief geteste huisgenoot of bij nauw contact met besmet persoon en die in verband met ontbreken van zorgcontinuïteit toch moet werken. Mondneusmasker wordt dan voortdurend gedragen.
3. Zorgmedewerker die na verblijf in risicogebied (code oranje of rood) eigenlijk 10 dagen in quarantaine moet, maar gezien ontbreken van zorgcontinuïteit toch moet werken. Mondneusmasker wordt dan voortdurend gedragen.

Wanneer is welk medisch mondneusmasker nodig:
Chirurgisch mondneusmasker IIR is te gebruiken bij:

  • Verpleging of verzorging < 1,5 m afstand van individuele COVID-19 patiënten
  • Zuurstoftoediening via nasale zuurstofcatheter of masker
  • Afname van nasopharynxwat en keelwat; bloedprikken
  • Een chirurgische mondneusmasker type IIR (in gebruik bij Markenheem) beschermt zowel van binnen naar buiten, als van buiten naar binnen.

 

 

 

 

 

 

FFP 2 masker is nodig bij:

  • Hoog risico handelingen, waarbij grote hoeveelheden aerosolen ontstaan: tracheale intubatie, bronchoscopie, uitzuigen van bovenste en onderste luchtwegen, handmatig beademing voor intubatie, cardiopulmonale reanimatie, tracheostomie en acute specialistische mondzorg bij COVID 19 patiënten, als ook bij afname van meerdere nasopharynx en keelwatten in de teststraat.

 

Gebruik mondneusmasker:

  • Een mondneusmasker kan gemiddeld 3 uur gebruikt worden tot het verzadigd is.
  • Het mondneusmasker moet aan een stuk gedragen worden. Masker dus niet tijdelijk om de hals dragen! Je hebt het masker op of gooit het weg.
  • Vervang het masker als het besmet is met lichaamsvocht (waarbij je het gevoel hebt niet meer te kunnen ademen), bij beschadiging, bij consumptie van eten en drinken.
  • Masker aan – en uittrekken door alleen de elastieken/strikken vast te pakken.
  • Na plaatsing strikken/elastieken achter de oren het masker goed uitspreiden over neus en mond en bij de neusrug aandrukken.
  • Masker tussentijds niet aanraken.
  • NB. Het gebruik van zogenaamde airframers, ook wel maskerbeugels wordt ten strengste afgeraden, omdat bij gebruik daarvan mondneusmasker niet goed meer aansluit.

Handschoenen

Handschoenen (latex, nitril) worden gedragen bij:

  • Bij COVID besmette patiënten (cliëntgebonden).
  • Bij (mogelijk) contact met lichaamsvloeistoffen in combinatie met halterschort
  • Na uittrekken handschoenen handen desinfecteren.

Schorten

Schorten met PE of PP coating worden gedragen bij:

  • COVID besmette patiënten (schort met lange mouwen +halterschort).
  • Contact met lichaamsvloeistoffen (meestal voldoet dan halterschort) tijdens de zorg.

Na gebruik kunnen de schorten met lange mouwen in de eigen wasserij gewassen worden (volgens procedure).

Spatbrillen

Spatbrillen worden gedragen bij:

  • COVID besmette patiënten.
  • Mogelijk opspatten van lichaamsvloeistoffen tijdens de zorg.

Spatbrillen kunnen na gebruik gedesinfecteerd worden met 70% alcohol (geen sterilium).

Face-shields
Face-shields zijn doorzichtige plastic kappen die voor het gezicht worden gedragen en aan de zij-en onderkant en soms ook aan de bovenkant, open zijn. Face-shields zijn geen gelijkwaardige vervanging voor medisch mondneusmaskers. Ze kunnen voor preventieve doeleinden in bepaalde situaties als barrière tegen spatten worden gebruikt.

Voorraad beschermende middelen (=PBM), andere hulpmiddelen en medicatie

  • Beschermende middelen worden per locatie centraal op 1 plek beheerd.
  • Wekelijkse inventarisatie van PBM met verspreiding overzichten naar leden corona crisisteam
  • Bij dreigend tekort aan beschermende middelen contact met GHOR Noord en Oost Gelderland
  • Beschermende middelen bij andere isolatievormen zoals ESBL/BRMO worden afgeschaald volgens procedure deskundige infectiepreventie.
  • Er is overzicht van hoeveelheden zuurstof flessen en -concentratoren en andere hulpmiddelen.

De voorraad midazolam en morfine is aangepast in de werkvoorraad. Resterende ampullen midazolam en morfine ampullen (op naam voorgeschreven) worden weer vernietigd.

Kweekset (neus-keelwat)
Op elke locatie zijn er minimaal 2 kweeksets op voorraad. De kweeksets worden bewaard bij de werkvoorraad en op vervaldatum bewaakt door de verantwoordelijke van de werkvoorraad. Na afname kweek wordt een nieuwe kweekset meegenomen vanuit Slingeland Ziekenhuis.